Educatieve projecten

CMK- en onderzoeksprojecten

Onderzoek Praatplaten

Sinds eind 2023 ben ik projectleider voor het onderzoek praatplaten. In laaggeletterde gezinnen wordt vaak niet voorgelezen. Om de stap naar voorlezen kleiner te maken worden er door een app ontwikkelaar en een onderzoeker praatplaten ontwikkeld die de ouders een tussenstapje bieden naar voorlezen. De platen worden samen met de ouders ontwikkeld. Het is een samenwerking van de Voorleesexpres, Beagle research en Het Woeste Woud. De Fiduciaschool is de meewerkende school. Als projectleider begeleid ik het hele traject met alle samenwerkende partijen. 

Cultuureducatie met Kwaliteit: Doorlopende leerlijn discussiëren

Basisschool de Akker uit Meppel mocht in 2021 en 2022 vanuit de subsidie cultuureducatie met kwaliteit een doorlopende leerlijn discussiëren met behulp van kunst ontwikkelen. Er moesten voor elke groep 3 lessen ontworpen worden. Als specialist filosoferen met kinderen heb ik het team begeleid in het ontwerpen van die lessen. Ik heb daarvoor een digitale tool ontwikkeld waarmee zij zelf lessen konden bouwen. Bij deze lessen was steeds een kunstwerk de start waarna de kinderen op verschillende manieren werden aangezet tot denken en dialoog. Door de digitale tool hadden de leerkrachten voor dit doel een schat aan werkwormen en methodes tot hun beschikking. De lessen werden ontwikkeld tijdens speciale werksessies waarbij ik direct begeleiding kon geven. Na het testen van de lessen hebben we deze in een afrondende werksessie doorontwikkeld.

Kunst en Filosofie Lab

Van 2013 tot 2019 ben ik betrokken geweest bij het Sparklab, Dit is een kunst-& filosofielab waarin kunst en kinderfilosofie worden ingezet voor de persoonsvorming van kinderen op de basisschool. Zij krijgen hier de ruimte om vanuit hun eigen ervaringswereld vrij te denken over filosofische vragen en deze met behulp van dialoog en creatieve expressie te verkennen. Dit lab startte als onderzoek in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit op de Bisschop Bekkerschool in Groningen. In de loop der jaren heeft het concept zich steeds verder door ontwikkeld. Ik was sparringspartner, docent en mede-ontwikkelaar van de lessen en het concept.

De Schoolschrijver

Van 2014 tot 2020 ben ik op acht scholen in de provincie Groningen Schoolschrijver geweest. Als Schoolschrijver ben je steeds een halfjaar één dag per week ‘gastschrijver’ op een basisschool. Het doel is kinderen te enthousiasmeren voor lezen en creatief schrijven en ze taalsterk te maken. Ook begeleid je het leerkrachtenteam om zelfstandig invulling te kunnen geven aan leesbevordering en schrijfonderwijs. Daarnaast levert elke Schoolschrijver bijdragen aan het intranet van de organisatie met best practices zodat de database met schrijflessen groeit.

Van blues tot erfgoed

Sinds 2009 ben ik ook bij diverse korte projecten betrokken geweest voor de ontwikkeling van lessen en soms ook de eerste uitvoering. Vaak was het dan de bedoeling dat de leerkrachten in de jaren daarna de lessen zelf gaven. Enkele voorbeelden:

  • Kids Blues: een creatieve schoolbrede lessenreeks over het ontstaan van bluesmuziek
  • Theo Thijsen school, Assen: leerlijn creatief schrijven aansluitend op de taalmethode
  • De Swoaistee, Groningen: filosofielessen voor leskisten en de jaarlijkse themaweek
  • Sterrenschip, Assen: lessenreeks rond kunst & filosofie
  • Gemeente Tynaarlo: erfgoedproject – lessen aansluitend bij de geschiedenis van Tynaarlo
  • Kade40: ontwikkeling lespakketten rond thema’s racisme, corona en geheimen
  • Nationaal Comité 4 en 5 mei: ontwikkeling lespakketten rond het thema vrijheid
  • Week tegen het pesten: ontwikkeling lessen bij het jaarthema (meerdere jaren)
  • Poëziepaleis: ontwikkeling diverse poëzielessen