Weet jij wie fawaletoe is? Wat voor land is brikalopa? Wat is krikilatoe voor uitvinding? Zet je fantasie aan het werk door te Denkdobbelen.
Wat gaan we doen dit keer?
Een onderdeel van het taalbewustzijn is het fonologisch bewustzijn: het kunnen omgaan met klanken. Bijvoorbeeld het splitsen van woorden in lettergrepen, het verbinden van lettergrepen tot een woord en het toepassen van eindrijm. Na het fonologisch bewustzijn komt het fonemisch bewustzijn: het besef dat woorden uit fonemen zijn opgebouwd. Fonemen zijn de letterklanken die met onze lettertekens corresponderen. Denk aan hoe een beginnende lezer een woord uitspreekt in letterklanken. Een signaal voor de aanwezigheid van een fonemisch bewustzijn is het kunnen opdelen van korte woorden in losse klanken (vergelijkbaar met de beginnende lezer) en het samenvoegen van klanken tot een woord.
Hoe werkt het?
Door in elke wolk open lettergrepen in te vullen, ontstaan door te dobbelen gekke woorden als ‘fawaletoe’ en ‘biqileido’. Dit helpt de kinderen hun fonemisch bewustzijn te ontwikkelen. Bovendien kun met deze woorden hun fantasie stimuleren door vragen te stellen als: ‘Wat is een fawaletoe voor beest?’ en ‘Wat is een biqileido voor uitvinding?’” “Wat is borikaloe voor een planeet?”
Werkwijze
Vul in elke wolk open lettergrepen in, zoals fa, wa, le, toe, bi, qi, lei, do, fo, wu, bo, ri, ka, loe, pla, vi, etc. DIt kunnen de kinderen ook zelf doen.
Dobbel steeds nieuwe woorden. Voer naar aanleiding van deze woorden fantasiegesprekken. Laat na afloop de kinderen over de bedachte wezens, landen, uitvindingen etc. een verhaal schrijven en/of een tekening maken.
Voorbeeld
Job: “Een Dilapoeta is een uitvinding van professor Fawaloe. Het is een soort stofzuiger die naaktslakken opzuigt.”
Elisa: “Fibiloesa is een heel lief poesje. Maar ook een bijzonder poesje. Ze zegt geen miauw maar fibifibi.”
In deze video wordt de werkwijze ook uitgelegd: