Door te Denkdobbelen wordt het makkelijk om teksten voor liedjes te schrijven. Al worden ze misschien wel een beetje gek 😉
Wat gaan we doen dit keer?
Kinderen maken voor een bestaand liedje een nieuwe songtekst. Daarvoor delen ze eerst de bestaande tekst op in lettergrepen. Zo kunnen ze zien hoeveel lettergrepen/klanken er in een liedregel passen. Vervolgens kunnen ze de zinnen vervangen door hun eigen zinnen. Ze moeten dan zorgen dat deze zinnen even lang zijn als de oorspronkelijke zinnen. Deze zinnen maken de kinderen door te Denkdobbelen. Door voor een bepaald thema te kiezen, bijvoorbeeld circus, breiden de kinderen bovendien hun woordenschat uit.
Tip
Als je meerdere spellen in de klas hebt, kun je de kinderen in groepjes laten werken. Elk groepje kan dan zijn eigen woorden bedenken om op het spelbord in te vullen. Zo kan elk groepje een couplet maken.
Hoe werkt het?
Kies een lied uit. Zorg dat je een lied kiest waar een karaokeversie van is zodat de kinderen het lied als het af is kunnen zingen met muziekbegeleiding. Als voorbeeld gebruiken we het lied Thunder van Imagine Dragons. De lyrics staan op internet, dat is voor de meeste liedjes het geval. Het eerste couplet van Thunder ziet er zo uit:
Just a young gun with a quick fuse
I was uptight, wanna let loose
I was dreaming of bigger things
And wanna leave my own life behind
Not a yes sir, not a follower
Fit the box, fit the mold
Have a seat in the foyer, take a number
I was lightning before the thunder
Als je dit in lettergrepen verdeeld volgens het ritme van het liedje, dan krijg je onderstaand schema. Zoals je ziet smokkelen muzikanten soms en stoppen ze twee lettergrepen in één beat.
De kinderen weten nu dat elke zin acht lettergrepen kan bevatten. Nu kunnen ze nieuwe zinnen maken door te Denkdobbelen. Maar dan moet je eerst nog beslissen wat het thema van het nieuwe lied wordt. Dat thema verwerk je in het refrein. Het refrein van Thunder is:
Thunder, feel the thunder
Lightning and the thunder
Thunder, feel the thunder
Lightning and the thunder
Thunder, thunder
Thunder
In dit voorbeeld kiezen we voor het thema circus. Dan wordt het refrein bijvoorbeeld:
Circus, naar het circus
Het wonderlijke circus
Circus, naar het circus
Het wonderlijke circus
Circus, circus
Circus
Door een thema als dit te kiezen, rechtvaardig je de wat gekke zinnen die uit het Denkdobbelen zullen ontstaan. Uitgaande van het thema circus kun je de volgende woorden op de wolken invullen.
Wolk 1 bijvoeglijk naamwoord van één lettergreep
Bijvoorbeeld: kaal, gek, vies, geel, eng, ziek, boos, paars, etc.
Wolk 2 dier of circusartiest van één lettergreepÂ
Bijvoorbeeld aap, vlo, spin, paard, clown, worm, kat, koe, etc.
Wolk 3 willekeurig werkwoord
zoemen, appen, rennen, niezen, fietsen, gillen, springen, zingen, etc.
Wolk 4 werkwoord dat bij het circus hoort
Bijvoorbeeld vuur spuwen, dom doen, mes werpen, slingeren, goochelen, paardrijden, koprollen, jongleren, etc.
Door te Denkdobbelen kunnen dan bijvoorbeeld onderstaande zinnen ontstaan. Doordat deze precies in het maatschema zijn ingevuld, kun je ze goed met het lied meezingen.
Presentatie
Als het lied af is, kun je het met zijn allen zingen met behulp van de karaoke versie.