Ken jij het verhaal van de zweefvoetbalschoenen waar Arjan Robben heel beroemd mee werd? Als je van voetbal houdt, dan moet je dat zeker wel kennen. En anders wordt het tijd dat je gaat Denkdobbelen om voetbalverhalen te bedenken.
Wat gaan we doen dit keer?
Als je op het bordspel alleen woorden invult die met een bepaald thema te maken hebben, kan het helpen om ideeën te krijgen voor een verhaal over dat thema. Zo werd in de bibliotheek van Hoogezand tijdens het event ‘Scoor een boek’ met kinderen voetbalverhalen bedacht.
Hoe werkt het?
Door op de wolken wie, wat, waarmee, waarheen in te vullen rondom het thema voetbal kun je door te dobbelen inspiratie krijgen voor een verhaal over voetbal.
Werkwijze
Enkele suggesties voor de woorden die je voor voetbalverhalen in kunt vullen zijn:
Wolk 1: wie
Bijvoorbeeld: Arjan Robben, de coach, de scheidsrechter, het publiek, de grensrechter, de spits, de verdediger, Arjans moeder, etc.
Wolk 2: wat
Bijvoorbeeld: knallen, gooien, springen, zweven, slenteren, sliden, suffen, achteruitrennen, etc.
Wolk 3: waarmee
Bijvoorbeeld: de bal, de rode kaart, waterfles, een graspol, fluitje, sokken, colablikje, shirt, etc.
Wolk 4: waarheen
Bijvoorbeeld: het doel, de middenstip, de tribune, het bankje, de kantine, de spelersbus, de scheidsrechter, strafschopgebied, etc.
Voorbeeldverhalen
Op deze manier bedachten kinderen verhalen over bijvoorbeeld zweefvoetbalschoenen. Net zoiets als de skateboards in ‘Back to the future’. Heel handig want daarmee word je supersnel. Een ander bedacht verhaal ging over een tegenpartij die in de waterflessen een poedertje stopte waar je suf van werd.