Idee voor een Denkdobbel-activiteit

Zou de wereld beter worden met … stiekeme presidenten die zich verstoppen op het schoolplein?

Wil jij de wereld mooier maken? Denk dan eens na over wat de wereld eigenlijk mooier maakt door te Denkdobbelen. Zo komt de wereld misschien wel helemaal op zijn kop te staan.

Wat gaan we doen dit keer?

Met deze oefening maak je door te Denkdobbelen steeds op een andere manier de volgende vraag af: zou de wereld beter worden met bijvoorbeeld … lezende knuffelberen die stelen in de klas of… eerlijke brandweermannen die slapen in de keuken, etc.

Hoe werkt het?

Je vult dan bijvoorbeeld de volgende woorden in op de wolken van het spelbord. (Je kunt hierin natuurlijk naar eigen smaak variëren)

cropped-fj72dpi-2989.jpgWolk 1: bijvoeglijk naamwoord
Bijvoorbeeld eerlijke, stiekeme, paarse, slimme, chagrijnige, gemene, lieve, etc.

Wolk 2: zelfstandig naamwoord
Bijvoorbeeld: marsmannetjes, hamburgers, voetbalschoenen, brandweerman, koning, beren, juf, president, etc.

Wolk 3: werkwoord
Bijvoorbeeld: stelen, versieren, zweven, liegen, dansen, verstoppen, slapen, lezen, etc.

Wolk 4: plaats
Bijvoorbeeld pretpark, schoolplein, bos, klas, keuken, vakantiehuisje, etc.

Steeds plaats je voor de gedobbelde woordcombinatie de woorden: zou de wereld beter worden met…

stiekeme presidenten die zich verstoppen op het schoolplein?
paarse marsmannetjes die dansen in het bos?
slimme beren die lezen in het vakantiehuisje?

Ja, het zijn gekke vragen, máár als je er serieus op in gaat, komen er toch allerlei waarden, normen, verwachtingen en ideeën boven tafel die aanleiding geven voor bijvoorbeeld filosofische overpeinzingen. Zo kunnen de kinderen woorden geven aan hun eigen gedachten en leren ze zichzelf beter uit te drukken.

Tip

Wil je wat meer achtergrondinformatie over hoe je kan filosoferen met kinderen? Lees dan de gratis online minicursus op Filosovaardig.nl