Hou je van tekenen maar weet je nooit wat je moet tekenen? Bepaal dan door te Denkdobbelen wat je moet tekenen.
Wat gaan we doen dit keer?
Door op het bordspel bijvoeglijk naamwoorden, werkwoorden en zelfstandig naamwoorden in te vullen ontstaan tekenopdrachten. Geef voor elke tekenopdracht slechts 1 minuut de tijd en maak dan weer een nieuwe tekenopdracht
Hoe werkt het?
Je vult dan bijvoorbeeld de volgende woorden in op de wolken van het spelbord. (Je kunt hierin natuurlijk naar eigen smaak variëren)
Wolk 1: gemoedstoestand
Bijvoorbeeld: blij, bang, verlegen.
Wolk 2: iets over het uiterlijk
Bijvoorbeeld: vierkant, dik, lang
Wolk 3: werkwoord
Bijvoorbeeld: vliegen, springen, gillen.
Wolk 4: zelfstandig naamwoord
Bijvoorbeeld: giraf, hond, pizza.
De opdracht wordt dan: teken in 2 minuten een:
– Een lange, bange, vliegende hond
– Een driehoekige, boze, gillende giraf
– Een harige, verdrietige, voetballende smiley
Ook goed om de tekentalenten te stimuleren
‘Ik kan niet tekenen!’ of ‘Het is mislukt,’ als er nog maar één streep op papier staat. Gebeurt dit vaak in je klas? Door op deze manier te sneltekenen kun je misschien bij kinderen de spontaniteit en het plezier in tekenen terug krijgen.
Met bovenstaande tekenopdrachten van hooguit twee minuten is er geen tijd om te denken. Dan kun je alleen maar doen. Door het wedstrijdelement durven de meeste kinderen hun kritische leger dat vaak over hun tekenschouder meekijkt naar huis te sturen en gewoon mee te doen. Vooral omdat de opdrachten ook nog eens lekker gek zijn.
De tekeningetjes die ontstaan zijn vaak verrassend leuk door hun spontaniteit en vaart. Dat geeft de kinderen zelfvertrouwen en plezier. Na een stuk of vier snelle tekeningen lukt het veel kinderen beter om met een gewone tekenopdracht aan de slag te gaan. Je kunt deze opdracht dus ook als warming up gebruiken voor de tekenles.